Eğitim- öğretimin başlaması ile birlikte gündemi önemli oranda belirleyen konulardan biri “Maarif Eğitim Modeli” nin uygulamada ne tür bir karşılığının olacağı, pratikte sağlayacağı katkı veya mevcut eğitim sürecinde doğurabileceği eksiklerin konuşulması, kimi zaman sert tartışmalara neden olmasıdır.
Başta şunu söylemekte fayda görüyoruz: Eğitim sistemleri ve bu sistemin ürünleri bugün nerede ise istisnasız her ülkenin her devletin başat gündemi, temel sorunu olma özelliğindedir. Çok boyutlu bir özelliğe sahip olan eğitim ortamlarından ortaya çıkan sonuçlardan görebildiğimiz kadar mutmain olan hiçbir ülke yoktur. Kadim bir sorun alanıdır bu konu. Geçelim.
Maarif Eğitim Modeli, görebildiğimiz kadar mevcut eğitim sisteminin ana unsuru, temel yapı taşı olan eğitim atmosferine dokunan, bu atmosfere değer katmaya çalışan bir hedef gütmekte, bir amaç taşımaktadır. Tartışmaya açık yönleri ile birlikte bu hedefi önemsemekte, kayda değer bulmaktayız.
Şunu demiyoruz tabi. Bu yenilikler eğitim sistemini bir bütün olarak yenilemekte, bütün dertlerimize derman olacak, artık eğitimle ilgili bir sorunumuz kalmayacaktır. Böyle bir iddiamız yok. Modelin böyle bir iddiası da yok bildiğimiz kadar.
Mevcut eğitim sisteminin şu an en acil sorunlarından biri eğitim atmosferidir. Oluşan atmosferin eğitimle nerede ise hiç ilgisi yoktur. Tamamen öğretimi esas alan, akademik başarıyı, testi, denemeyi merkeze alan, öğrenciyi yarış atına çeviren, eğitim dönütünden; liseye, üniversiteye yerleşen kişi sayısını anlayan bir atmosferdir içinde bulunduğumuz atmosfer.
Mevcut eğitim atmosferi kültüre, değerlere, medeniyete, kitaba, ilme, araştırmaya burun büken; kaliteli öğrenci kriterinin deneme sonuçlarına göre belirlendiği, iyi öğrenci profilinin hafızada daha çok bilgi tutan, testlerde çok doğru az yanlış yapan kişidir.
Bu durum ve ölçüler kanaatimizce bir felaketin habercisi, bir ülkenin kıyametinin emmareleridir. Bir toplumun yok oluşunun…
İşte bundan dolayı Maarif Eğitim Modeli’nin bir bütün olarak baktığımızda, eksikleri ile beraber önemsiyor, kayda değer buluyoruz.
Bir toplum ancak kendi kültürü, kendi değerleri, kendi tarihi tecrübesini diri tuttuğu, bu ana pınardan toplumu beslendiği oranda ayakta kalabilir, tarihteki yolcuğunu devam ettirebilir, dünya medeniyet kulvarında ses verebilir, varlığını kavi kılabilir.
Bugün hangi okula, hangi eğitim! (Aslında eğitimden çok öğretim ortamı demek daha makbuldür.) ortamına bakarsanız bakın oluşan atmosferin bu ülkenin, bu toplumun kadim değerleri ve birikimi ile çok bir ilgisinin kalmadığı nerede ise tüm kesimlerin ortak kanaatidir. Çınarın kökü ile dalları arasında her bakımdan farklılık oluşmuş, gölgesi farklı, dalları başka bir özellik kazanmaya başlamıştı.
Maarif Eğitim Modeli, düşünce ve adım olarak güzel ama devamının da zorunlu olduğu bir çalışmadır. Kök ile dallar arasında bir ünsiyet bağı kurulmaya çalışılıyor bu tamam. Ama şu da kesindir ki, bu atmosferi sağlamada uygulayıcılarla ilgili, müfredatla ilgili, atmosferi oluşturacak eserlerin niteliği ile de sorunlar şimdiden kendini göstermeye başladı.
Yolun başı olarak iyi, yolun devamı için çok daha kapsamlı bir yol haritası şarttır Model, başlamak, yol çıkmak için iyi, fakat mutlaka bunun devamının getirilmesi, içinin daha da nitelikli hale gelmesi, bir bütün olarak kültür ve medeniyetimizin havasının teneffüs edileceği bir atmosferin oluşturulması elzemdir.
Son söz, değişimin gerekli ve bunun başlangıç yolunun eğitim atmosferi olarak görülmesi bizim için olumlu bir adım. Uzun bir yolculuğun ilk adımı.