Sebat ve Kararl覺l覺k
Sebat, kavram olarak, bir ite azim ve kararl覺l覺k g繹sterme, sebatk璽rl覺k; anlamaya, verdii s繹ze sadakat g繹sterme anlam覺nda kullan覺lmaktad覺r. Kararl覺l覺k ise karar verdii eyde 癟eitli alternatiflere kapal覺 bulunmak, arkas覺na d羹羹p talep ettii hususlarda sebat etmek ve 羹zerine ald覺覺 sorumluluklar覺 ciddi bir mesuliyet uuru ile yerine getirmek, istikrar olarak tan覺mlanabilir.
襤nsan, iradesinin akl覺n覺n y繹netiminde olmas覺 ile insand覺r. Akl覺n y繹netiminde olmayan bir iradenin insani vas覺flar覺 uygulayabilmesinden, f覺tri olan覺 sahiplenebilmesinden bahsetmek m羹mk羹n deildir. M羹mk羹n deildir; 癟羹nk羹 sebat etme ve kararl覺l覺k ancak akl覺n iradesi ile var olur, anlam kazan覺r
襤rade, insan覺n tabii vasf覺 olmakla birlikte, iradenin 繹l癟羹s羹, boyutu insani y羹celiin y羹ksek seviyeye ulamas覺n覺n belirleyici fakt繹r羹d羹r. Goethe‘nin vurgusuyla, iradeli insan (veya iradesini kullanan insan ), d羹nyay覺 kendi isteine g繹re deitirir.
“Biz, tabii nimetlerden, ak覺l ve zek璽dan, yeralt覺 kaynaklar覺ndan yararland覺覺m覺z takdirde yenilmez bir iradeden istifade etmi oluruz. Zira insan ancak kesin irade sayesinde onlardan yeterli 繹l癟羹de yararlanabilir.”
Sebat, iradeyi g羹癟lendirme 繹zelliinden dolay覺 iradenin vazge癟ilmez az覺覺 mesabesindedir.
Baar覺n覺n elde edilmesinde sebat ve kararl覺l覺覺n etkisi barizdir. Dikkat ve tehisten ve iin kar ve zarar覺n覺 belirleyip akl覺n beenisini kazand覺ktan sonra muhkem ve kesin bir kararl覺l覺kla hedefi takip etmeli ve bilmeliyiz ki, her i zorluk ve problemleri nispetinde, g羹癟l羹 ve k繹kl羹 bir kararl覺l覺a, sebata ihtiya癟 duyar.
Baar覺n覺n s覺rr覺 ve zorluklar覺 gideren, g羹癟l羹 bir iradeyi ortaya koyan sebat ve kararl覺l覺kt覺r.
Haf覺z覺n dedii gibi,
Der reh-覺 menz覺l-i Leyla ki hater hest besi
ert-覺 evvel-覺 kadem anest ki Mecnun bai
Leyla’n覺n evinin yolunda 癟ok tehlike vard覺r
襤lk ad覺m覺n art覺 Mecnun olmakt覺r.
Sebat, mevcut zor artlara kar覺 sahip olunan deerleri yaama ve savunmada gayret, tahamm羹l, direnme g羹c羹 anlamlar覺nda da kullan覺labilir. B羹nyesinde bir dinamizmi, gayreti ihtiva eder. Pasif olma, tepki g繹stermeme anlamlar覺na asla gelmez. Bu minvalde bekleme, m羹cadelede devaml覺 olma, gayret, genel 癟er癟evesinden 癟覺k覺lmad覺覺, as覺l hedeften a覺lmad覺覺 zaman bir anlam ta覺r. Dinamik 繹zelliinden kopar覺ld覺覺, istikametin mihverinden 癟覺k覺ld覺覺nda ortaya 癟覺kan durumu sebat olarak tarif etmek m羹mk羹n deildir.
Sebat, s羹rekli reddedililerin ve engellerin g羹nl羹k hayat覺n bir par癟as覺 olduu hemen her alanda gerekli olan zihinsel direncin, kar覺 koyuun bir ifadesidir.
Yapt覺覺 ite, bulunduu istikamette sebat覺 artt覺ran etkenlerden biri k覺sa ve uzun vadeli somut hedefler oluturulmas覺d覺r. A癟覺k癟a tan覺mlanm覺 bir hedefin olmas覺, yapaca覺n覺z ite baar覺l覺 olaca覺n覺za dair g羹ven problemi olsa bile, sebatk璽r olmak, baar覺l覺 olma ile ilgili g羹ven probleminin izale olmas覺na katk覺da bulunacakt覺r.
“Aa癟, dikildii yerde durursa geliir, meyve verir. Fakat bir yerden 癟覺kar覺l覺p baka yere, oradan 癟覺kar覺l覺p bir baka yere dikilirse kurur. 襤nsan da 繹yledir. 襤inde sebat ederse iinin ehli olur, 癟evresinde tan覺n覺r ve yararl覺 hizmetler yapar.”
Buna bal覺 olarak istikamet 羹zere sebat覺n alt覺n覺 癟izmek gerekir. B羹y羹k ideallerin b羹y羹k fedak璽rl覺klar, gayretler gerektirecei aik璽rd覺r. K覺sa yoldan, fedak璽rl覺kla yorulmayan 癟abalardan elde edilecek aldat覺c覺 baar覺lar覺n cazibesine kap覺lmak, nefsin egemenliine boyun emi h覺rs, istikametten sapman覺n yan覺nda, baar覺ya ulamada da olumsuz etkide bulunacakt覺r.
F覺tri olarak aceleci yarat覺lan insan覺n istikametinden sapma riski her zaman mevcuttur. 襤nsanl覺k tarihi sebats覺zl覺ktan dolay覺 amac覺n araca kurban edildii 繹rneklerle doludur. Bu anlamda sebat, hayat覺 ve artlar覺 g繹rmezden gelmek deil, her hal羹karda kendi istikamet ve ideallerini s羹rd羹rebilme cehdi i癟inde olmak demektir.
Sebat, vazge癟ilmez bir kimlik ve kiilik m羹cadelesidir.
“Sebat zorlu fakat soylu bir tav覺rd覺r.”